Virgil-Liviu Sabău (reporter "Vorba" Orăştie)
E bine să ştim că se poate şi aşa… (VIII)
Din culisele Facebook-ului
Amurgul înseamnă
un nou răsărit
Probabil puţini sunt cei care ştiu că în România se nasc
jocurile oferite pe Facebook. Aflat în zilele decăderii, Farmville, jocul celebru jucat prin birouri de funcţionarii cu mai
puţină, să zicem „dăruire” faţă de slujba lor, dar şi de alte câteva milioane
de jucători împrăştiaţi în toată lumea, a cedat locul de cinste jocurilor
dedicate telefoanelor inteligente. Părerea generală este că a încerca noutăţi
într-un domeniu deja apus e o „curată nebunie”. Şi totuşi, câţiva antreprenori
tineri români s-au aventurat în această poveste, reuşind să îmbine toate cele
trei principii de mai sus şi să câştige suficient de mult ca să poată merge mai
departe.
Cu toate că nu sunt adeptul cazurilor singulare, la acesta
voi face referire din punct de vedere al competenţei, al seriozităţii,
imaginaţiei şi, nu în ultimul rând, al curajului.
Proiectul născut
din nimic
În 2011 se năştea un nume care avea să devină – acum – un
dezvoltator al jocurilor pentru reţeaua de socializare a lui Mark Zuckerberg: Mavenhut. Avându-l ca punct de plecare
pe Bobby Voicu (marketing şi finanţe), completat de doi foşti colegi de la
jocul on-line eRepublik, Cristian
Badea (design şi product management), respectiv pe Elvis Apostol (programare),
Mavenhut s-a conturat şi s-a dezvoltat în Irlanda, unde Bobby Voicu fusese
invitat. Acolo, fără nici o idee nouă şi fără nici un proiect pe care să se
bazeze, a apărut noul joc Solitaire,
primul proiect Mavenhut. Jocul provine din varianta clasică a celebrului joc cu
acelaşi nume, cel care se găseşte pe toate calculatoarele noastre cu Windows XP,
doar că a fost adaptat jocului în doi on-line.
Visele prind
contur şi culoare
Sursa mea de informare (businessmagazin.ro) spune că în
prima săptămână după publicarea acestui joc pe Facebook, a fost accesat de
peste 1.000 de oameni, urmând ca în următoarele săptămâni numărul jucătorilor
să crească la 17.000. Era doar perioada de început, perioada de aşteptare a investitorilor,
imediat după prezentarea jocului în cadrul acceleratorului
de business. Deşi cei trei se aşteptau ca telefoanele să sune încontinuu,
abia a doua zi au primit două oferte concrete, iar alegerea lor a fost să mai
aştepte încă.
Problema este că din Mavenhut s-au vândut două titluri
principale, iar unul dintre acestea este Facebook. Restul participanţilor sunt
minoritari, inclusiv cei trei antreprenori care au iniţiat proiectul. Dar, cum
Mavenhut s-a dezvoltat adăugând la Solitaire
Arena încă un joc, Mahjong Arena,
iar de la trei, numărul persoanelor din echipă a crescut la şapte, aşteptările
sunt foarte mari. Cu toate că antreprenorii nu s-au axat neapărat pe
publicitate, cifrele care determină valoarea afacerii sunt, şi ele foarte
competitive. Dar deocamdată ei caută investitori. Şi îi găsesc, chiar dacă nu
cu foarte mulţi bani, dar cumulate, rezultatele sunt demne de luat în seamă.
Concluzii de
specialist
„Majoritatea antreprenorilor din România nu prea susţin prezentări, nu neapărat pentru că nu au cui, ci pentru că le este jenă şi nu prea sunt capabili să primească o critică pe care să o considere constructivă” declară Bobby Voicu. Oare să aibă dreptate ? Din realizările sale de până acum se pare că da. Şi, cred eu, e bine să ştim că se poate şi aşa…
Dacă sunteţi amatori de Solitaire, căutaţi-l pe Facebook. Eu l-am jucat - fără să mă abonez
şi fără să cumpăr facilităţi speciale, toate astea, bineînţeles, contracost –
şi mi-a plăcut. Regulile sunt foarte simple, iar interfaţa intuitivă şi simpatică.
Orăştie, la 15 iunie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu